0 10
vehicles
35 15 350 200 17 13 12 0xFFFFFF 0xFFFFFF 0xFFFFFF
2005 Viper
0 0
Luk close
Viper-produkter og specifikationer varierer fra land til land availability
Nok se, ikke røre home_headline
Viper 2005 home_subheadline
Viper-produkter og specifikationer varierer fra land til land viper_disc
Virtuel rundvisning virtual_tour
vt_exterior Bilens udvendige design
vt_cockpit Kabine
vt_colors Farver
Billeder photos
srt10 SRT10
Motorydelse performance
under_the_skin Under overfladen
specs Specifikationer
Udvikling af SRT10 making_srt10
mk_exterior Bilens udvendige design
mk_cockpit Kabine
Historie history
Download downloads
screensavers Pauseskærme
wallpaper Wallpaper
Yderligere information req_info
TILLOKKENDE snake_charmer
Farver colors
Vælg en farve, og klik herunder for at se. select_color
Rød blank lak color_red
Sort blank lak color_blk
Lys blank sølv-metallic lak color_gry
Klik her for at rotere billedet click_rotate
Den ny Viper SRT-10 roadster er fremtidens sportsvogn. Efter at have produceret dette amerikanske indbegreb af høj ydelse i over 13 år, har Dodge ført Viper 2005 et skridt videre Rotér SRT-10 180 grader, og klik på hver enkelt “hotspot”, for at finde ud af mere om denne nye 506 hestekræfters bil i verdensklasse. Bilens udvendige funktioner ext0
/img/viper/virtual_tour/exterior/ext0.jpg
Viper 2005 har blankpolerede aluminiumfælge for og bag på henholdsvis 18x10 og 19x13 tommer med glatte, forsænkede Viper-centerkapsler. Fælge ext1
/img/viper/virtual_tour/exterior/ext1.jpg
Det er måske bare en lille detalje. Udstødning i siden, altså. Men betydningen er helt afgørende for sportsvognsentusiasterne. Udstødning i siden så man første gang på den originale Dodge Viper RT/10. Det var for at understrege den høje motorydelse, der hang sammen med en bil af Dodge-kaliber. Den forsvandt i 1996. Nu er den tilbage, og har taget 506 hestekræfter med. Udstødning i siden er tilbage ext2
/img/viper/virtual_tour/exterior/ext2.jpg
Dodge Viper SRT-10 2005 har en ny clamshell-kaleche med en lås placeret i midten, der gør en af de bedste amerikanske sportsvogne til en sand roadster. Kalechen er en manuelt betjent, blød clamshell med et stofbeklædt stift forpanel i magnesium, en lås placeret i midten og el-bagrude. Ruderne hejses op og ned ca. 8 mm, når du skal ind og ud af bilen, og sikrer optimal tætslutning. Det stive forpanel fungerer som afdækningsplade for bagagerummet, når kalechen er nede. En separat bagageklap fås også. Ny clamshell-kaleche ext3
/img/viper/virtual_tour/exterior/ext3.jpg
Der er så meget avanceret teknik i bilen, at man skulle tro, den var med i en spionfilm. Viper SRT-10 har lette for- og bagpaneler samt hjulskærme i sprøjtestøbt plast. Holderne til hjulskærmene er af kulfiber, der gør dem lette og robuste. Men det mest bemærkelsesværdige er nok de ca. 15 kg, der er sparet på at anvende et prisbelønnet helstøbt instrumentpanel i magnesium. Dodge-ingeniører har, som de første i branchen, valgt at anvende holdere til instrumentpanelet støbt i magnesium. Det giver en bedre kraftfordeling uden ekstra elementer i stål. Spændende materialevalg ext4
/img/viper/virtual_tour/exterior/ext4.jpg
Med en kaleche, der kan køres helt i bund, forsvinder den tværgående sportsbøjle, som altid har været en del af Viper. I stedet er der monteret to sportsbøjler i aluminium bag sæderne, der bidrager til Vipers stive struktur. Sportsbøjler ext5
/img/viper/virtual_tour/exterior/ext5.jpg
SRT-10s nye bagagerum er blevet betegnet som ”enestående”. For en kvalitetsbevidst Viper-ejer betyder ”enestående” bare, at dine golfkøller sagtens kan være der. Behøver du vide mere? Bagagerum ext6
/img/viper/virtual_tour/exterior/ext6.swf
En Viper er ikke komplet uden dæk, der matcher en sportsvogn i verdensklasse. Derfor har den punkterfrie Michelin P275/35ZR18-fordæk og P345/30ZR19-bagdæk med sorte sider og dæktrykssensorer. En dæktryksindikator på instrumentpanelets LCD-display vil advare dig, hvis dæktrykket falder til under 20 psi. Dæk ext7
/img/viper/virtual_tour/exterior/ext7.jpg
DaimlerChryslers vindtunnel er blevet anvendt i stort omfang for at forbedre aerodynamikken i den helt nye Viper SRT-10. Bilen er blevet testet og justeret for at sikre lav luftmodstand og et jævnt, nedadrettet tryk fortil og bagtil. Luftmodstandskoefficienten er blevet reduceret med syv procent i forhold til tidligere modeller. En ny 2 mm tyk bundplade i aluminium forbedrer luftstrømmen og øger bilens stabilitet. Derudover forhindrer ekstra venturi-tunneler bag forpanelet, at bilen løfter sig fra vejen, og leder samtidig luften mod bremsekomponenterne. Endelig har bagklappen en aerodynamisk kant, der bidrager til bilens stabilitet. Aerodynamik ext8
/img/viper/virtual_tour/exterior/ext8.jpg
Udformningen af Viperens motorhjelm sørger for masser af frisk og kølig luft til motorens luftindsugning. Luftindtaget i kølerhjelmen er stort, så der kan strømme kølig luft gennem køleren og ind i motorrummet. Luftindtag oven på og i siden af kølerhjelmen leder den varme luft ud og afkøler bilen, samtidig med at de sikrer bedre stabilitet og en lavere luftmodstandskoefficient end den foregående Viper. Luftindsugning ext9
/img/viper/virtual_tour/exterior/ext9.jpg
Fjernbetjent centrallås er naturligvis standard og med denne kan du tilmed åbne bagklappen. Viper har også topmoderne, forsænkede elektromekaniske dørhåndtag. Fjernbetjent centrallås ext10
/img/viper/virtual_tour/exterior/ext10.jpg
I Viper 2005 anvendes der for første gang tynde og flade forrudeviskere (beam-style), der sikrer bedre udsyn iregnvejr. Unikt visker-design ext11
/img/viper/virtual_tour/exterior/ext11.jpg
Både motorhjelm og bagklap er fremstillet i såkaldt Sheet Moulded Compaound og har gasfjedre. Motorhjelmen har et funktionelt luftindtag og et simpelt låsesystem med hængsler, der gør den nye Viper over 15 kg lettere end forgængeren. Nyt design af motorhjelmen ext12
/img/viper/virtual_tour/exterior/ext12.jpg
Både nærlys og fjernlys består af lysstærke HID-lamper og ekstra lysstærke halogenpærer til ekstra lys. Lygterne er integreret i et kort og kompakt fremspring, der fremhæver bilens klassiske udseende. HID-forlygter ext13
/img/viper/virtual_tour/exterior/ext13.jpg
Tryk på hornet, start motoren…eller bare klik på alle ”hotspots”. I denne interaktive demonstration kan du se og prøve næsten alt. Kabine c0
/img/viper/virtual_tour/cockpit/c0.jpg
Et nyt design med fokus på fører og interiør kommer til udtryk i en central placering af omdrejningstælleren, en bedre placering af pedalerne og forarbejdede metaloverflader. Midterpanelet har olietryksmåler og advarselslampe; olietemperaturmåler og advarselslampe; kølervæsketemperaturmåler og advarselslampe; batterimåler og advarselslampe for opladningssystemet; airbag-off-advarselslampe; og startkontakt. I panelet lige foran føreren er der et analogt speedometer (335 km/h) med LCD-kilometer- og triptæller; en omdrejningstæller (7.000 o./min.) med gear- og maksimumindikator; en lampe, der indikerer, når dørene ikke er lukkede eller låste, og advarselslampe for lavt dæktryk. På instrumentpanelet finder du også et informationspanel med advarselslampe for sikkerhedsseler, bremsesystem, bagklap og airbag; kontrollamper for blinklys og lygter; kontrollampe for tågelys; ABS-indikator og kontrollampe for motor. Instrumenter c1
/img/viper/virtual_tour/cockpit/c1.jpg
En af nyhederne i Viperen er dæktrykskontrollen, der informerer føreren, hvis dæktrykket skulle falde til under 20 psi. Dæktrykskontrol c2
/img/viper/virtual_tour/cockpit/c2.jpg
Speederen, bremsepedalen og koblingen er elektrisk justerbare og kan flyttes mere end 10 cm. Pedalerne har fodplader i aluminium og en justerbar fodstøtte (hvilepedal). Justerbare pedaler c3
/img/viper/virtual_tour/cockpit/c3.swf
De skålformede sæder har læderbetræk med Preferred Suede® -detaljer og udtag til sekspunktsseler. Passagersædet har også forankring til barnesæde foroven (LATCH-systemet). Sæder c4
/img/viper/virtual_tour/cockpit/c4.swf
AM/FM-radioen i instrumentpanelet har plads til seks cd’er. Lydsystemet har mange andre funktioner, bl.a. en 310-watts forstærker med syv kanaler under sædet, to 6½ Alpine højttalere der dækker alle frekvenser, 6½ indkapslet subwoofer og to 2 ¾ ekstra højttalere i skillepladen mellem motoren og karrosseriet. Lydsystem c5
/img/viper/virtual_tour/cockpit/c5.jpg
Man så den første gang i konceptbilen Viper GTS/R 2000. Nu er den tilbage i den nye Viper SRT-10 2005, og vækker minder om sportsvogne i gamle dage. Tryk på startknappen nu, og hør, hvordan Viper lyder! Startknap c6
/img/viper/virtual_tour/cockpit/c6.swf
Det korte gearskifte i den nye Viper SRT-10 fører dig op til næste Mach-niveau. En let bevægelse med håndleddet er det eneste, der skal til. Gearvælger c7
/img/viper/virtual_tour/cockpit/c7.jpg
Udover de instrumenter, der allerede er beskrevet, har Viperen også en lang gulvkonsol, der består af et blødt armlæn, et indkapslet opbevaringsrum med måtte, cd-opbevaring, lighter og frakoblingskontakt til airbag. Midterkonsol c8
/img/viper/virtual_tour/cockpit/c8.swf
Bremserne i SRT-10 er blevet testet under alle tænkelige forhold, før de er blevet godkendt til denne højtydende bil. img1
SRT10-ejere kan hæve og sænke den bløde kaleche med bare én hånd. Den stive midtersektion fungerer som bagageklap. Separat bagklap fås også. img2
Det var svært at få øjnene fra Viperen, da den blev præsenteret på biludstillingen i Detroit, Michigan. img3
Viper SRT-10s lave tyngdepunkt giver bedre køreegenskaber på vejen og racerbanen. img4
En af de største ændringer i Viper SRT-10 var kalechen, der kan køres helt i bund. For første gang er Viper en sand roadster. img5
Viper SRT-10 blev udviklet med fire mål for øje, hvad angår motorydelse: 0-100-0 mph på under 13,2 sekunder, 0-60 mph på under 4 sekunder, 0-100 mph på under 10 sekunder og en strækning på ¼ mil på under 12 sekunder, som det blev opnået på en testbane. img6
SRT-10 har bibeholdt den klassiske Dodge-kølergrill, men præsenterer et nyt Viper-logo. img7
Under overfladen headline1
Vælg et ”hotspot” herunder og dyk ned under overfladen på SRT-10. subheadline1
8,3 LITER V10-MOTOR specs_headline1
8277 CM³ SLAGVOLUMEN specs_headline2
506 HESTEKRÆFTER OG 712 NM DREJNINGSMOMENT specs_headline3
Vil du vide mere? Så find ud af resten her til højre. specs_info
Dodge Viper SRT-10 2005 har en markant stivere chassisramme, der forbedrer lyd såvel som manøvrering. Chassisets stivhed er øget med 31 % i alt. I og med at den tværgående sportsbøjle er blevet erstattet af den bløde kaleche, er vinylbeklædte aluminiumsbøjler blevet monteret for stivhedens skyld. Der er blevet sparet over 15 kg ved at anvende et prisbelønnet helstøbt instrumentpanel i magnesium, der erstatter en svejset stålkonstruktion i flere dele. Stiv konstruktion 1
/img/viper/performance/under/1.jpg
Viper har et tændingssystem uden fordeler (DIS) med to spoler monteret direkte på motorblokken under indsugningsmanifolden. Tændspolerne og mange af de tilhørende kabler er gemt af vejen, hvilket får Vipers motorrum til at fremstå så rent som muligt. Tændingssystem 2
/img/viper/performance/under/2.jpg
Vipers sekstrins manuelle gearkasse, Tremec T56, er fuldt synkroniseret med elektronisk bakgearsspærring og gearvalg fra 1. direkte til 4. Derudover er de nye indvendige komponenter behandlet med en ny varmebehandlingsmetode. Desuden er der kort gearskifte og helstøbt gearvælger. Forbedringen af drejningsmomentet er et resultat af arbejdet med racerbilen Dodge Viper GTS/R. Gearkasse, gearvælger og kobling 3
/img/viper/performance/under/3.jpg
Viperens indsugningsmanifold er helstøbt, centralt placeret, har dobbelt indsugning og er støbt i aluminium. Den har kortere rør og ét dobbelt luftindtag med regulering, der giver flere hestekræfter pr. omdrejning. Designet er et helt integreret luft- og brændstofsmodul med brændstofrør, indsprøjtning, sensorer, kabler og luftindtag med regulering. Indsugningsmanifold 4
/img/viper/performance/under/4.jpg
Viperens topstykke er blevet ændret, så luft- og brændstofindtaget samt udstødningen optimeres. Topstykkets design er en delvis permanent 336 T6 aluminimumsstøbning (SPM), med forbedret tilløbsåbning, udstødningsåbning samt køling og forsegling af forbrændingskammeret. Lavprofil-toppakning, der er pressestøbt i magnesium med integrerede stålskærme og beskyttelsesskum, er endnu en nyhed. Topstykke 5
/img/viper/performance/under/5.jpg
Viper er blevet udstyret med et helt nyt luftfilter, der har dobbelte ovale filtre, som sikrer optimal filtrering og luftstrøm. Luftfilter 6
/img/viper/performance/under/6.jpg
Viperens motor har et nyt oliesystem med oliesump og to indstøbte sidetanke, der sørger for at de 8277 cm³ er velsmurte. Bundkarret er flyttet ¾ tomme nærmere krumtappens midterlinje, så motoren kan sænkes længere ned i bilen. Dermed forbedres vægtfordelingen. Dertil kommer en ny oliekøler, et nyt kølesystem med en hydraulisk drevet ventilator, et nyt luftfilterhus med dobbelte ovale filtre samt ny servostyringspumpe- og remskive. Oliesystem 7
/img/viper/performance/under/7.jpg
Viperens V10-motor på 8,3 liter og 8277 cm³ er stort set nyudviklet, og kraftigere end nogensinde. Både boring og slaglængde er udvidet, så slagvolumen øges med 3,5 % til 8277 dundrende kubikcentimeter. Den nye motor yder 506 hestekræfter ved 5.600 o./min. og producerer 90 % af det kolossale drejningsmoment på 712 Nm fra 1.500 til 5.500 o./min.. Helt nye og lettere aluminiumslegerede stempler med større diameter er også inkluderede, ligesom helt nye, stærkere og lettere plejlstænger i børstet stål. Viperens håndbyggede fremtoning kommer også til udtryk i motoren, da Conner Avenue Assembly Plant, er det eneste sted i USA, der fremstiller deres egne motorer. Oversigt over motoren 8
/img/viper/performance/under/8.jpg
Viper SRT10 har uafhængige ophæng på alle fire hjul – med lette, højtydende svingarme og styrearme i aluminium og med ny geometri, der giver bedre progressivitet. Derudover er der lette, aluminiumsbeklædte støddæmpere for og bag med ændret justering og nye fjedre, nav med seks bolte og rørformede krængningsstabilisatorer. Ophænget i Viper SRT-10 har også et nyt Dana 44-4 Hydra-Lok-differentiale med momentsensor og et særligt kuglelejedesign. Polerede aluminiumsfælge for og bag på henholdsvis 18x10 og 19x13 tommer med glatte, forsænkede Viper-centerkapsler og punkterfrie Michelin P275/35ZR18-fordæk og P345/30ZR19-bagdæk med sorte sider og dæktrykssensorer i ventilspindlerne. Takket være de punkterfrie dæk har du ikke brug for hverken reservehjul eller donkraft – hvilket reducerer vægten yderligere. Hjulophæng 9
/img/viper/performance/under/9.jpg
Viperens nye bremsesystem er af typen Brembo 44/40 med fast caliperhus med to modsatrettede stempler med 14 bremseskiver på forhjulene. På baghjulene er der nye Brembo 42/38-bremser med fast caliperhus med to modsatrettede stempler med 14 bremseskiver. Viper 2005 får desuden også en ny Brembo-parkeringsbremse. Kanaler til køling af bremserne er indstøbt fortil. Bremsesystem 10
/img/viper/performance/under/10.jpg
Udstødning i siden er tilbage i 2005-modellen. Udstødningssystemet, der leder udstødningen ud i siden, består af Tri-Y rustfrie grenrør på ca. 2,5 cm. Hvert rør løber tværs under bilen og ender på den modsatte side, hvilket betyder, at en langt mindre restriktiv resonator kan anvendes. Et tværgående H-rør er monteret, så udstødningen strømmer hurtigere ud. Udstødning i siden 11
/img/viper/performance/under/11.jpg
• Motor: 8,3 liter, OHV, 20 ventiler SMPI V-10 • Type og beskrivelse: 90-graders V-type med 10 cylindre, væskekølet • Slagvolumen: 8277 cm³ • Konstruktion: 356-T6 aluminiumslegeret motorblok med cylinderforing i støbejern og aluminiumlegeret topstykke • Boring og slaglængde: 102,4 x 100,6 mm • Ventilsystem: To stødstangsaktiverede ventiler pr. cylinder med hydrauliske ventilliftere • Brændstofindsprøjtning: Sekventiel, elektronisk med flere indsugningsporte og separate indløb • Kompressionsforhold: 9,6:1 • Effekt (SAE NET): 372 kW (506 HK) v. 5600 omdrejninger pr. minut (45 kW/liter) • Drejningsmoment (SAE NET): 712 Nm v. 4200 omdrejninger pr. minut • Max. omdrejningstal: 6000 omdrejninger pr. minut • Brændstof: 93 oktan, blyfri (R+M/2) • Oliekapacitet (med filter): 9,9 l, Mobil 1 10w30 Syntetisk • Kølerkapacitet: 15,9 l • Udstødningsregulering: Fire trevejskatalysatorer, opvarmede oxygensensorer, med integreret motorfunktion • Udstødningssystem: Udstødningsmanifold af rustfrit stål med afgangsrør i siden Specifikationer specs
RAPT DESIGN ext_headline
"En af grundene til at Viper blev skabt, var at Dodge havde et ønske om at få deres designere og ingeniører til at tænke anderledes. Viper-programmet har været god træning, og har lært dem at tænke kreativt." ext_img1_caption
”Viper roadster og coupé har allerede opnået kultstatus. Tanken var at bibeholde Vipers image og samtidig forbedre teknologi og ydelse.” ext_img2_caption
Der var mere end 20 designere involveret i den indledende proces. Ud af dusinvis af tegninger blev der valgt seks til udarbejdelse af en skalamodel. Udvælgelsen af tegningerne skete på kun to uger, da man ønskede at komme hurtigt i gang med modeludviklingen. ext_img3_caption
”Den originale Viper har visse karakteristiske træk. Jeg tilføjede nogle furer på karrosseriets overflade. Jeg ville give indtrykket af, at bilen var støbt i solidt metal, stærkt og kraftfuldt.” ext_img4_caption
”Når man udvikler traditionelle biler, opstår der altid uenighed mellem designerne og ingeniørerne. Det skete ikke med Viperen. Hvis ingeniørerne mente, at en funktion var vigtig for ydelsen, fik vi det til at hænge sammen med designet. Mere effekt er jo altid godt, ikke?” ext_img5_caption
Jeg besluttede på et tidligt tidspunkt, at Viperen skulle være den første masseproducerede bil i verden med en slagvolumen på mindst 8277 cm ³ slagvolumen, mindst 506 hestekræfter og et drejningsmoment på over 712 Nm. 500 har altid været det magiske tal, men vi vidste, at det ville kræve ændringer i konstruktionen. Den nye bil skulle højne niveauet for alle sportsvogne.” ext_img6_caption
”Aerodynamik var nøgleordet under udviklingen af den nye Viper. Vi ville sikre, at bilen slet ikke løftede sig, og at den bogstavelig talt skulle ned og kysse vejen. Vi skulle virkelig arbejde med bilens bagende. Det var den, der krævede flest ændringer. Forenden krævede derimod bare nogle små tekniske ændringer.” ext_img7_caption
Ralph Gilles name1
Dodges indvendige og udvendige design title1
Osamu Shikado name2
Design Manager – Viper Design Team Advanced Product Team title2
John Fernandez name3
Direktør, SRT title3
Kabine cp_headline
”Det indvendige design handler virkelig mest om føreren. Om køreglæde og om præstation.” cp_img1_caption
”Holdet drømte om at montere synlige præcisionselementer i bilen. De har alle en funktion. Hvert enkelt element er fastgjort til noget. Her er der ingen overflødige plastattrapper.” cp_img2_caption
"Overalt finder man små designelementer, der glæder og overrasker. Man vil sætte sig ind i sin nye Viper og sige: ”Wow, se lige. Nogen har virkelig tænkt over det her.”" cp_img3_caption
”Omdrejningstælleren er placeret anderledes end tidligere modeller, og er det største instrument af dem alle. Det er faktisk det eneste, en motorydelses-fanatiker bekymrer sig om.” cp_img4_caption
Det indvendige i SRT10 blev skabt som et resultat af kunstneriske tegninger, hvor hver enkelt blev mere detaljeret efterhånden. Da konceptfasen var overstået, blev billederne videreudviklet på computeren. cp_img5_caption
”Det indvendige design skulle ikke være for smart. Enkle linjer, uden overflødig indpakning. Når man sætter sig ind i bilen, er helhedsindtrykket fuldstændigt på niveau med alle andre supersportsvogne. Og så er det indvendige design meget autentisk og meget ærligt.” cp_img6_caption
Ud af de dusinvis af tegninger der blev fremstillet, blev to karakteristiske stilarter ført videre til næste fase. Klik på tegningen for at se nærmere. cp_img5_extra
Der blev fremstillet to lermodeller i fuld skala, inden de endelige valg med henblik på det indvendige design blev truffet. Klik på tegningen for at se nærmere. cp_img6_extra
EN KORT, MEN FANTASTISK HISTORIE history_headline
I år er det 13 år siden, man startede med at producere Dodge Viper. Her kommer et kort resumé af de historiske øjeblikke. history_body1
Klik på og træk i den rektangulære boks, eller klik på de enkelte år, for at følge Viperens udvikling. history_body2
• Januar – konceptbilen blev afsløret på the North American International Auto Show i Detroit • December – Designteamet bygger den første prototype, VM-01 med V8-motor 1989 1989
• Februar – prototypen VM-02 med V10-motor står nu klar • Maj – det bliver annonceret, at Viper bliver fremstillet i begrænset antal • En ny udviklingsmetode til biler bliver opfundet – platformsudvikling 1990 1990
• Maj – RT/10 fører an i det 75. Indy 500 • December – den første masseproducerede bil kører af samlebåndet på Mack Avenue 1991 1991
• Viper RT/10 ivises for offentligheden på the North American International Auto Show i Detroit • Viper kommer på markedet for første gang • Man kan nu se ordet ”Viper” på bremsecaliperen. Mange højtydende biler valgte at tage samme detalje i brug. 1992 1992
• Januar – Viper GTS Coupé-prototypen blev afsløret på the North American International Auto Show i Detroit • 90 % af coupéen er ny, med opgraderet motor og udstødning bagtil • Den sorte udvendige farve introduceres 1993 1993
• Viper debuterer til Le Mans med det franske hold Rent-a-Car. Viper bliver nr. 10 og nr. 3 inden for sin egen klasse. • Nye udvendige farver bliver introduceret, herunder den lysegule Viper og den smaragd-grønne Viper. Farven på det indvendige læder er valgfri. 1994 1994
• August – coupé bliver fremvist på VOI i Monterey. Viper-ejere har førsteret til bilen. • November – produktionen flyttes til fabrikken på Conner Avenue, når 1996-modellen skal fremstilles. • Den fabriksfremstillede hardtop bliver tilgængelig. 1995 1995
• Produktionen af GTS Coupe begynder i foråret. Den har en 450-hestekræfters motor, takket være en let motor med højere kompressionsforhold og helt ny knastaksel. • May – Viper GTS fører an i Indy • Roadsteren får glæde af de maskintekniske forbedringer, der blev opnået under udviklingen af GTS Coupé, og dens antal af hestekræfter øges til 415 • Udstødningen bagtil introduceres med nye lyddæmpere, der giver højere ydelse. Diagnosesystemet OBDII bliver tilgængeligt. • Chassiset er nu lettere og stærkere ved hjælp af letmetal og ændringer af den rørformede chassisramme. 1996 1996
• Roadsteren får en 450-hestekræfters motor magen til GTS Coupé • Fører- og passagerairbags samt elruder installeres i RT/10 • Fører- og passagerairbag bliver standardudstyr • GTS-R introduceres • Viper Team ORECA vinder det første FIA GT2-mesterskab 1997 1997
1998 1998
1999 1999
• Forbedringer med henblik på ydelse inkluderer stempler støbt i letmetal og en ændret knastaksel • ACR-modellerne får 9,5-liters bundkar og ny affjedring • Planerne for Viper 2003 afsløres, da Viper GTS/R konceptracerbilen fremvises på the North American International Auto Show i Detroit • Team ORECA Vipers vinder 1., 2., 3. og 4.-pladsen ved Le Mans 2000 2000
• ABS-bremsesystem med skiver på alle fire hjul er nu standardudstyr på alle modeller • Viper Competition Coupe afsløres på 2001 Monterey Historics i Laguna Seca, Californien 2001 2001
• Sidste år for 2. generation af Viper. De sidste 360 biler som bliver produceret, er specielle ”Final Edition” Viper Coupes med Viper-rød lak og to hvide striber. 2002 2002
• Viper SRT-10 bliver introduceret med en 8,3-liters, 8277 cm³ V10-motor med 500 hestekræfter og 712 Nm drejningsmoment. 2003 2003
Pauseskærme ss_headline
Vælg en af følgende muligheder: ss_body
DOWNLOAD download
PC: platform1
MAC: platform2
(1200k) size1
(1200k) size2
Wallpaper wp_headline
Klik på en af følgende muligheder for at downloade et wallpaper. wp_body
1024 x 768 res1
800 x 600 res2
0 0
/htdocs/flash/content/bg/grey_backer.swf